Po konsultacjach m.in. z Kuratorium Oświaty, Wydziałem Edukacji, Referatem Przedszkoli nie udało się nam znaleźć informacji dotyczących placów zabaw specjalnie dostosowanych do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Z rozmów z dyrektorami przedszkoli integracyjnych wynika, że place zabaw są wyposażone w sprzęt z atestem, wykorzystywane są elementy drewniane zamiast metalowych, istnieją podjazdy.
Przesyłamy strony z przykładami zabawek dla dzieci niepełnosprawnych
http://iwp.com.pl/index.php/article_big/dzialalnosc_wystawy_przyjazny_swiat http://www.dzieci.org.pl/pap/rozmaitosci/20010916172747.htmlLiteratura:
Bawidła : katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo / Elżbieta Maria Minczakiewicz. - Kraków : Wydaw. Naukowe WSP [Wyższej Szkoły Pedagogicznej], 1996. - 155 s.
Książka adresowana do rodziców i opiekunów dzieci specjalnej troski (dzieci z zespołem Downa, porażeniem mózgowym, głębiej upośledzonych umysłowo, przewlekle chorych). Zabawki podzielono na działy: zabawki - przypadkowo napotkane przedmioty; przedmioty codziennego użytku; grające, poruszające się; miękkie, przytulanki; do dmuchania; proste składanki z papieru; zręcznościowe; mechaniczne; kukiełki, kostiumy i rekwizyty teatralne; zestawy do zabaw tematycznych; aktywizujące ruchowo; pozostałe. Podano krótki opis zabawki, rysunek, sposób zabawy i jakie funkcje dana zabawka kształci i rozwija oraz wskazówki na co należy zwrócić uwagę przygotowując daną zabawkę lub podczas zabawy.
Ploch L.: Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Warszawa : WSiP, 1992.
Dziecko upośledzone umysłowo – zajęcia
Ośrodki opiekuńczo-wychowawcze
Młodzież upośledzona umysłowo – zajęcia
Czas wolny – organizacja – upośledzeni umysłowo
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej / red. W. Pilecka, J. Pilecki. Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000. W Pedagogika specjalne – metody Dziecko upośledzone umysłowo – rehabilitacja Autyzm – terapia
Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu / red. G. Hundertmarck. Warszawa : WSiP, 1993.
Kształcenie integracyjne
Przedszkola integracyjne
Dziecko niepełnosprawne – przedszkole
Dziecko niepełnosprawne – zabawy