www.niepelnosprawni.plStrona główna forum
forum.niepelnosprawni.pl - Nie jesteś zalogowany
Strona główna forum Regulamin i pomoc Szukaj Rejestracja Logowanie
Poprzedni wątek Następny wątek Wyżej Wątek ogólne / Porady Centrum INTEGRACJI / w sprawie renty socjalnej (8450 - wyświetleń)
- Autor anna4328 Dodany 2012-06-07 17:13
Witam was.. chciała bym się dowiedzieć czy przysługuje mi renta socjalna w wieku 40 lat . stawałam na komisję o rente inwalidzą , ale mi odrzucono ,chociaż mam te lata pracy 5 lat , a choruję od dzieciństa na DPM szczególnie nogi duże porażenie chód chwiejący. A na komisji mi powiedziano że renta się nie należy gdyż nie zachorowałam podczas zatrudnienia a w dzieciństwie proszę o jakąś radę dziękuję z góry..
Nadrzędny - Autor Iota Dodany 2012-06-07 18:04
Pani Anno,
Na samym początku taka uwaga: nie jestem specjalistą (prawnikiem, doradcą zawodowym ani nikim takim) - moje odpowiedzi warto jeszcze sprawdzać u specjalisty, a odpowiedź z Centrum Integracji ma zawsze pierwszeństwo przed moją (ja odpowiadam tylko wychodząc z założenia, że udzielenie odpowiedzi przez CI może trochę potrwać).

> czy przysługuje mi renta socjalna w wieku 40 lat


To jest wbrew pozorom trudne pytanie. :-) Proszę o cierpliwość przy czytaniu wyjaśnienia.

Po pierwsze - jak Pani już wie, renta socjalna i renta z niezdolności do pracy to dwa różne świadczenia. W przypadku renty z niezdolności do pracy, rzeczywiście jest tak, że świadczenie nie przysługuje jeśli niepełnoprawność została "wniesiona do zatrudnienia". Tak jak Pani mam MPD. Gdybym w którymś momencie życia chciała uzyskać rentę z tytułu niezdolności do pracy musiałabym albo udowodnić, że mój stan zdrowia uległ znacznemu pogorszeniu z powodu pracy, albo musiałabym mieć nową, poważną dolegliwość nabytą w latach pracy.

Dla osób niepełnosprawnych od młodości istnieje właśnie renta socjalna. Warunki jej przyznawania opisane są na stronie ZUS (link). Te warunki to,w skrócie:

Renta socjalna przysługuje osobie, która: