Likwidacja barier urbanistyczno-architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej to wszelkie prace adaptacyjne, budowlano - instalacyjne zgodne z prawem budowlanym zmierzające do prawidłowego ukształtowania pomieszczeń mieszkalnych w tym pomieszczeń sanitarnych wraz z ich wyposażeniem i dogodnym dojściem do mieszkania. O środki należy ubiegać się w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
Wysokość dofinansowania dla osoby fizycznej wynosi do 80% wartości realizowanego zadania, z tym, że nie może przekraczać kwoty 35.000,00 zł
O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne, w tym małoletnie, jeżeli uzyskały:
a. orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a rodzaj niepełnosprawności wymaga likwidacji barier
b. zgodę właściciela budynku mieszkalnego
Wnioski o udzielenie dofinansowania osobie fizycznej należy składać w PCPR do dnia 30 listopada roku poprzedzającego realizację. / chociaż zdarza się,że wnioski rrozpatrzywane są na bieżąco/.
Wymagana dokumentacja:
• Wniosek
• kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności Wnioskodawcy
• kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności osób zamieszkujących wspólnie z Wnioskodawcą, w przypadku takich osób
• aktualne zaświadczenie lekarskie, zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności, jeżeli rodzaj niepełnosprawności nie jest określony w orzeczeniu
• udokumentowana podstawa prawna zameldowania w lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (własność, umowa najmu)
• Zaświadczenie o dochodach Wnioskodawcy i osób zamieszkałych wspólnie z Wnioskodawcą
• Zaświadczenie kierownika Powiatowego Urzędu Pracy o statusie zawodowym w przypadku bezrobotnego lub poszukującego pracy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie przyjmuje do realizacji przede wszystkim te wnioski, które uzyskały najwyższą ilość punktów. Zakwalifikowany do realizacji wniosek jest uzupełniany przez Wnioskodawcę o:
• szkic mieszkania
• projekt, kosztorys, pozwolenie na budowę (w koniecznych przypadkach)
• zgodę właściciela budynku (w koniecznych przypadkach)
• przyjęte pełnomocnictwo inwestora zastępczego
Po weryfikacji planów i kosztorysów, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zawiera z Wnioskodawcą umowę w sprawie likwidacji barier. Przekazanie środków Funduszu następuje po dostarczeniu przez Wnioskodawcę faktur wystawionych na Wnioskodawcę przez wykonawcę lub dostawców (z datą wystawienia faktury po dacie podpisania umowy z PCPR) oraz dowodu uiszczenia udziału własnego.
Wnioskodawcy, którym nie zostało przyznane dofinansowanie, z powodu niewystarczającej wysokości środków Funduszu przeznaczonych na likwidację barier w roku rozpatrywania wniosku, mogą wystąpić o dofinansowanie ponownie, składając nowy wniosek. Zwykle jednak środki są przeznaczone na likwidację barier w istniejących lokalach, a nie w nowobudowanych.