www.niepelnosprawni.plStrona główna forum
forum.niepelnosprawni.pl - Nie jesteś zalogowany
Strona główna forum Regulamin i pomoc Szukaj Rejestracja Logowanie
Poprzedni wątek Następny wątek Wyżej Wątek ogólne / BARIERY architektoniczne i nie tylko / SZKOŁA INTEGRACYJNA (2826 - wyświetleń)
Autor OWSIAN Dodany 2008-09-09 12:56
Zacznę od zacytowania fragmentów komentarzy Pani Boginki umieszczonych pod moim tekstem o integracji wg JKM i od razu powiem, że z niektórymi z nich zgadzam się całkowicie. Jak z tym: szkoła integracyjna nie przestaje być szkołą - młody Kowalski zdający potem maturę czy idący na studia techniczne... będzie oceniany z tej nieszczęsnej geometrii wykreślnej, a nie ze swojego poziomu empatii i świadomości otoczenia. Takie mu stawiamy wymagania jako fachowcowi. Jeżeli więc chodzi o to, żeby ludzie akceptowali szkolnictwo integracyjne, to może dobrze by było pokazać im takie jego oblicze, w którym nauka empatii jest sprawą dodatkową do dobrego rozwoju intelektualnego, a nie (jak niektórzy czują) odwrotnie.

Czy z tym:  Obserwując choćby dyskusję na prawica.net stwierdzam, że znacznie częściej broni się instytucji szkół integracyjnych z pozycji tych dodatkowych cech, nie zaś - na czym chyba powinno bardziej zależeć broniącym - z pozycji sprawy podstawowej a mianowicie tego, czy kształcenie w szkole integracyjnej ma wpływ na intelektualny i sprawnościowy (a nie emocjonalny) rozwój dziecka. Dzięki temu obie strony nie są się w stanie dogadać - w wypowiedziach przeciwników tej formy edukacji przebija przekonanie, że ich dzieci byłyby intelektualnie i rozwojowo stratne na nauce z niepełnosprawnymi, a zwolennicy zamiast te obawy rozpraszać, mówią im o czymś zupełnie innym. Zamiast wykazać, że Józio nie straci na nauce matematyki wspólnie z Felkiem, przekonują że Józio i Felek nauczą się wzajemnej tolerancji, podczas gdy nie o to chodziło w pytaniu. Aż się człowiek zastanawia czy ta wzajemna dysharmonia wypowiedzi nie wynika z tego... że sami zwolennicy szkół integracyjnych wcale nie są przekonani, że rozwój intelektualno-sprawnościowy zdrowych dzieci ma się tam tak samo dobrze, jak w szkołach zwykłych.

To wszystko prawda, błąd jednak, lub niemożność porozumienia się komentatorów artykułu, polega na DEFINICJI słowa INTEGRACJA; każdy z dyskutantów rozumie ją inaczej.

Moim zdaniem, nie chodzi w niej o równy dostęp (bo to komunistyczna utopia), lecz o wzajemne poznanie tak różnych przecież możliwości.  W INTEGRACJI nie chodzi o przymus, bo nikt nikogo nie chce do niczego zmuszać. Chodzi nie o to, by robić zawody w to, kto lepiej zrozumiał i nauczył się geometrii wykreślnej (przedstawiciel Down, czy reprezentant Kompletny), ale o to, by w ramach wzajemnego poznania,  uświadomić sobie, czym się różni Felek od Józia i co ich łączy. Nauczyć się, to znaczy oswoić się z emocjonalnymi odrębnościami. To znaczy - NAUCZYĆ SIĘ życzliwej wrażliwości, otwartości na drugiego człowieka. I wcale nie chodzi o rozwój intelektualno-sprawnościowy, tylko o wykształcenie w dziecku społecznych mechanizmów.

Powtórzę: integracja, to nie są zawody, wyścigi, rankingi, pojedynek na ilorazy inteligencji. Integracja, to WZAJEMNE uczenie się społecznych zachowań, WZAJEMNE uczenie się wrażliwości, człowieczeństwa, miłości, szacunku do bliźniego. WZAJEMNE kształtowanie charakterów. Integracja, to nie jest WSPÓŁZAWODNICTWO. Integracja, to dawanie i ofiarowywanie siebie, swojej życzliwości a także swojej tolerancji wobec odmiennych postaw. Postaw, zachowań, nawyków wyniesionych z domu.

Z domu, który powinien rozwijać w dziecku te społecznie pożądane cechy, te cechy, które zostały mu zaszczepione przez integracyjną szkołę. A więc odpowiedzialność nie tylko za siebie, bo i za kolegę z klasy. Za słabszego, za mniej potrafiącego, niż on. Lecz musimy pamiętać, że szkoła ma nie tylko INTEGROWAĆ, czyli pomagać dziecku w życiu w społeczeństwie. Trzeba pamiętać, że integracja, to tylko DODATEK do jej głównego zadania. A jej zadaniem jest przekazanie dziecku wiedzy o świecie.
Poprzedni wątek Następny wątek Wyżej Wątek ogólne / BARIERY architektoniczne i nie tylko / SZKOŁA INTEGRACYJNA (2826 - wyświetleń)

Powered by mwForum 2.16.0 © 1999--2008 Markus Wichitill