www.niepelnosprawni.plStrona główna forum
forum.niepelnosprawni.pl - Nie jesteś zalogowany
Strona główna forum Regulamin i pomoc Szukaj Rejestracja Logowanie
Poprzedni wątek Następny wątek Wyżej Wątek ogólne / Kawiarenka / Żuławy, przekop Mierzei Wiślanej (1122 - wyświetleń)
- Autor Kropek Dodany 2019-04-11 17:19
Temat wzbudził zainteresowanie na forum.
Zarówno zwolenników jak i przeciwników. Warto bardziej poznać ten mało znany rejon naszego kraju.
W necie jest wiele interesujących filmów na ten temat. Szczególnie teraz gdy wszyscy się wypowiadają na temat przekopu.

Poniżej kilka adresów dotyczących Żuław.

https://www.youtube.com/watch?v=CWQm-X2e6SQ

https://www.youtube.com/watch?v=DRjv8vHmdt8
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-04-13 21:51
Dodaję jeszcze to
https://www.youtube.com/watch?v=0BtJWMBmb-c
i co wy na to?
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-04-14 16:38
Troszkę mnie tym przekopem podkręciliście, dlaczego?
Bo to nie jest nowy pomysł.
Bo warto wiedzieć, że już w XV wieku myślano o takim rozwiązaniu.
Bo ja jestem zwolennikiem takiego przekopu.

Trochę historii.

Założony na początku XIII wieku u ujścia Nogatu do Bałtyku Elbląg, do chwili zajęcia przez Krzyżaków Gdańska był najważniejszym portem zakonnego państwa. W tym czasie Mierzeja Wiślana nie była jeszcze do końca ukształtowana. Przesmyki i cieśniny to pojawiały się, to znów znikały. Dziś trudno je nawet zlokalizować. Najprawdopodobniej kilka wieków wcześniej, gdy do Truso żeglował Wulstfan, przesmyk taki znajdował się naprzeciw dzisiejszego Tolkmicka, w okolicy wsi Skowronki lub Krynicy Morskiej. Z czasem „oddalał się” na wschód, by w latach 1510 – 1520 ustabilizować się w rejonie Piławy.
Takie oddalenie przesmyku od portu w Elblągu było i jest bardzo uciążliwe.

To nie tylko wydłużenie drogi statków do portu, ale też konieczność kosztownego stałego pogłębiania pirsu na płytkim Zalewie Wiślanym. Ale głównym czynnikiem zachęcającym kolejnych władców Polski do prób przekopania Mierzei Wiślanej była przede wszystkim polityka. Od połowy XV wieku Elbląg i Bałgę oraz Piławę dzieliła granica. Władcy cieśniny wykorzystywali to, utrudniając żeglugę, wprowadzając dodatkowe opłaty i cła, a nawet zamykając ją dla statków zmierzających do Elbląga. Zdarzało się nawet, że zmuszano kapitanów do tego, by zamiast do Elbląga wpływali do portu w Królewcu.
Znana nam pierwsza próba przekopania Mierzei Wiślanej datowana jest na rok 1577. Zbuntowany Gdańsk nie uznał Stefana Batorego jako władcy Polski. Aby pokonać Gdańsk i zmusić miasto do uległości, król postanowił utworzyć flotę wojenną.
Losy potoczyły się jednak inaczej, niż zamierzano. Gdańsk uznał Batorego i kosztowana inwestycja okazała się niepotrzebną.

Są  zachowane plany sporządzone podczas wojny polsko-szwedzkiej (1654-1660). Na wykreślonych przez holenderskich inżynierów mapach, na Mierzei Wiślanej w okolicy Skowronek zaznaczono ufortyfikowany przesmyk i fort o nazwie „Gród Jana Kazimierza”. Wcześniej podobny fort zbudowany został na Półwyspie Helskim.
Panowano wykonanie przekopu wielokrotnie.
Za panowania Jan II Sobieskiego w 1685 roku. Później w 1913 a współcześnie w latach 70 .
Większość prób przekopania Mierzei była motywowana względami politycznymi, a że polityka ciągle się zmieniała do przekopania nie doszło.
Ale problem nie przestał istnieć.
Jednym rozwiązaniem tego problemu dla Elbląga jest budowa kanału żeglownego w dogodnym miejscu Mierzei Wiślanej. ;-)
Nadrzędny - Autor amalian Dodany 2019-04-24 11:36 Zmieniony 2019-04-24 11:41
Myślisz że Elbląg stanie się portem do którego będą przypływać wielkie kontenerowce . Nie budujmy coś co już mamy ... Za wszelką cenę, obecny rząd stara się coś robić, za co zapłacimy wszyscy.Świat odchodzi od portów do których trzeba wpływać, na rzecz innych portów np.teleportaccyjnych:). Problem jest w tym odtworzeniem towaru teleportowanego bez uszczerbku na tym towarze . Wychodzi to  później . Może lepiej - w Elblągu- postawić na takie porty .
Kropek nie obraź się i jk przyjadę do Augustowa lub Elbląga to musimy wypić zimne pifko i posłuchać metalowyuch rolek- po których suną kutry . Pozdrawiam :-).
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-04-24 17:09
Tylko koniecznie po drodze zabierz mnie z Poznania.
To po kufelku ;-)
A wracając do przekopu.
Nie istotne jest czy to przyniesie kasę. Ważny jest wolny dostęp do morza bez ograniczeń :-)
I zapewne ja nigdy z tego nie skorzystam. Ale atrakcją to zapewne będzie;)
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-04-24 22:46
To jedna z ciekawszych wizualizacji projektu.
zobacz to- teraz nie ma tam nic oprócz bardzo krętej i wąskiej drogi przez mierzeję
A to było by coś.
Widziałem też projekt z obrotowymi mostami. Ale nie wiem który będzie realizowany.
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-05-12 11:34
Dla przypomnienia tematu.
Przedstawiciele portów i terminali w Gdańsku i w Gdyni nie widzą potrzeby ani możliwości współpracy z portem w Elblągu teraz, ani po wybudowaniu przekopu.
Skoro tak, to dlaczego taki opór z ich strony względem przekopu i portu w Elblągu?
W opłacalności widzą przyszłość w rozbudowie transportu drogowego. Czy kilkadziesiąt samochodów mniej zanieczyści spalinami powietrze niż przepływ jednego statku z kontenerami?
O ekologii nagle zapomniano?
Zwolennikiem przekopu jest Kropek ;-) i  dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o. Twierdził on, że port elbląski ma potencjał do współpracy z terminalami na Zatoce Gdańskiej.
A ja twierdze , ze to się regionowi należy i przyniesie wiele nowych możliwości. Nie przeliczam tego na zyski teraz ale na przyszłość.
Przecież kiedyś też dokonano przekopu Wisły i wtedy nikt nad tym nie dyskutował jak obecnie. Nie było protestu ekologów ani obrońców kormoranów.
Nadrzędny - Autor W z K Dodany 2019-05-13 12:08

>Zwolennikiem przekopu jest Kropek ;-)<


Masz prawo.....
Jednak ja jestem sceptyczny....... Bo w zasadzie w imię czego? Aby zaspokoić niespełnione marzenia budowlane prezesa?
Wszak o aspekcie ekonomicznym już tu pisałem....
Po za tym odnoszę wrażenie, że osoby z głębi kraju nie zdają sobie sprawy z tego jak wielkim żywiołem jest morze...
Pewnie nie wiedzą co stało się w Gdańsku w roku 1840 gdy narodziła się Wisła Śmiała.... Ot..tak w ciągu godzin rzeka zmieniła topografię miasta.
Tutaj więcej :

>https://pl.wikipedia.org/wiki/Wis%C5%82a_%C5%9Amia%C5%82a<


A ko potrafi przewidzieć co morze zrobi z tą częścią kraju w czasie sztormów gdy naturalna mierzeja zostanie przerwana?
Może Mierzeja całkowicie zostanie rozmyta ? Co wtedy? Prezes ją naprawi? Wątpię......
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-05-13 17:30

> A ko potrafi przewidzieć co morze zrobi z tą częścią kraju w czasie sztormów gdy naturalna mierzeja zostanie przerwana?
> Może Mierzeja całkowicie zostanie rozmyta ? Co wtedy? Prezes ją naprawi? Wątpię......


I tu robisz błąd jak większość ludzi. To nie będzie otwarty przepływ tylko zamknięty !
Otwierany tylko na moment przepłynięcia statku i to na dodatek kontrolowany. Jak natura będzie chciała to zaleje całą mierzeje bez względu czy przekop jest czy go nie ma.
Przypomnij sobie co się stało w Japonii. Statki "płyneły" ulicami miast i nikt nie był w stanie tego zatrzymać. A oni i tak to odbudowali, bez względu na groźby natury i ewentualne powtórki z ....

Morze może zrobić co chce i tak tego nie powstrzymamy.
Nadrzędny - Autor W z K Dodany 2019-05-14 14:59

>To nie będzie otwarty przepływ tylko zamknięty !<


Zapewne jakiś wpływ na całokształt będzie to miało. Ale pamiętać trzeba, że zostaną zrobione tory wodne, konkretnie pogłębione. A to już jest duża ingerencja w naturę. Jak wędkarz przecież wiesz, że woda inaczej zachowuje się w "głęboczkach" a inaczej na płyciznach. Pomijam już ekosystem tam bytujący. Podsumowując: Zawsze znajdzie się jakiś mniej lub bardziej sensowny argument za lub przeciw.... Szkoda klawiatury......
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-05-14 21:43 Zmieniony 2019-05-14 21:49
Szkoda na bezsensowne bzdury????,
To tak jakby dyskutować nad sensem budowy Notre Dame czy zamku krzyżackiego w Malborku czy kanału Elbląskiego z jego unikatowymi śluzami i pochylniami..
Ale dzisiaj nikt tego nie neguje .
a kanał sueski???
I wiele takich wbrew naturze innych budowli na świecie. Są i się sprawdzają.

> Pomijam już ekosystem tam bytujący.


Co pod tym hasłem sugerujesz? Co to jest, według Ciebie?
Nadrzędny - Autor W z K Dodany 2019-05-14 23:24
W tym nie ma jakiegoś "ukrytego dna". Rozumiem to literalnie.......... Jako ingerencję w życie biologiczne na tym obszarze. Wszyscy na zdjęciach widzieliśmy szeroki pas wyciętych drzew, co z pewnością przełożyło się na zmniejszenie siedlisk ptaków i innych gatunków. Podobnie będzie w świecie wodnym....
Nadrzędny - Autor lidian Dodany 2019-05-15 07:37
To dróg też nie budować? To jest też ingerencja, przecież wycina się całe hektary lasów.
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-07-16 11:06
Na pewno dużo więcej niż na Mierzei Wiślanej. 
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-07-16 10:40 Zmieniony 2019-07-16 11:04
Ruszy Przekop Mierzei Wiślanej. ;-)
Belgijskie konsorcjum z najkorzystniejszą ofertą wygrało przetarg.
Konsorcjum spółki N.V.Besix SA oraz firm NDI SA i NDI sp. z o.o. złożyło najkorzystniejszą ofertę na pierwszy etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. Koszt to 992 mln 270 tys. złotych.
Według mojej wiedzy jest to firma sprawdzona w w budowach w Polsce. W Poznaniu budowała hotel Sheraton a w Warszawie chyba teraz ten najwyższy wieżowiec ;-) może jeszcze budują?
Na wybrzeżu też coś budowali chyba w Sopocie lub Gdyni. A przekop?
Dla każdej firmy jest to wyzwanie, bo czy na co dzień wykonuje się przekopy?
Nadrzędny - Autor kryształek Dodany 2019-07-16 14:51
Najlepiej wytnijmy wszystkie lasy, zabetonujmy całe połacie ziemii, będziemy chodzić w czystych bucikach, nic nam nie będzie latało przed nosem,  a natura upomni sie o swoje. Zmiana klimatu, potopy nas zmiotą jak papierową łódeczkę. Już mówią o tym ekolodzy. Nie interesuje mnie Mierzeja Wiślana - daleko ode mne, ale na pewno jest potrzebna naturze.
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-07-16 15:22 Zmieniony 2019-07-16 15:25

>  jest potrzebna naturze.


Mierzeja zmieniła się w błotnistą kałużę. Czas to zmienić. Kormorany już dawno to robią , zmieniają drzewa w suche badyle. Na zalewie kiedyś łowiono ryby, nawet rybacy z sieciami na kutrach wypływali na połowy, dzisiaj nawet wędkarze mają kłopot aby coś złowić.

A czy lasy sadzi się po to aby tylko rosły?
Nadrzędny - Autor W z K Dodany 2019-07-16 21:05

>Mierzeja zmieniła się w błotnistą kałużę<


Chyba przyszedł czas abym okulistę odwiedził, bywam "średnio-często" na mierzei i tego nie zauważam...... Ale może z oddali lepiej widać?
Tak czy siak,- okulista.......
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-07-17 08:23
Tak się składa , że po zalewie pływaliśmy ze znajomymi kajakami. I z Elbląga swobodnie przepływaliśmy do Nogatu.Fakt, ze było to ponad trzydzieści lat temu. Dzisiaj nawet na zdjęciach satelitarnych (z oddali lepiej widać) ;-)  trudno się dopatrzyć miejsc gdzie to się może udać. W drugą stronę było niebezpiecznie pływać bo granicy na wodzie nie widać a ruska straż graniczna tylko czekała na takich "szpiegów" ;-)) .
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-09-03 09:35
Przypominam temat:
Wybrałem się tam w sierpniu 2019 aby zobaczyć czy coś się tam zmieniło od wycinki drzew.
tu zdjęcia z : miejsca przygotowanego przekopu.

Pływanie po śluzach i pochylniach Kanału Elbląskiego mam dawno za sobą.
A przekop którego jeszcze nie ma już jest atrakcją turystyczną. Ludzi mnóstwo, samochodów jak na parkingu przed popularnymi marketami.
Widoki niezapomniane i po raz pierwszy widziałem. Widok na morze i Zalew z jednego miejsca. Przywiozłem nawet muszelki z brzegu którego może już kiedyś nie być gdy ruszą prace.
Jestem za budową takiego przekopu chociaż nie popieram PIS-u. Przekop tak.
Możecie pomyśleć, że PIS mnie kupił przekopem jak innych 500+ czy też podobnymi działaniami.
Nie, nie kupił. Wydaje się , że stracił więcej głosów niż zyskał.
Nawet gdyby nie powstał przekop to to miejsce będzie tak samo magnetycznym miejscem jak latarnia  w Krynicy Morskiej.
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-09-18 12:00 Zmieniony 2019-09-18 12:02
Filmik dla tych co nie byli :-) Poźniej już takiego widoku nie będzie .
https://www.youtube.com/watch?v=H-ViDRW2TLk

a tu wizualizacja budowy
https://www.youtube.com/watch?v=WYtxZQhBaL8
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-09-18 12:17
Nadrzędny - Autor w-zetka Dodany 2019-09-18 15:45
Kropek....nie wierzę w  wywody gospodarcze, ale wierze w to, że przekop ułatwi żeglarzom i "żeglarzom" ;-) przepływ na morze.
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-09-18 18:28
Bo tu nie ma gospodarczego uzasadnienia ale jeśli już nie istniejący jeszcze przekop jest atrakcją turystyczną to gdy będzie ukończony będzie jeszcze większą. Korzyści z rozwoju turystyki i inne dobre wpływy ze zwiększonego ruchu są nie z mierzalne bo zyski będą rozkładać się na wiele kieszeni.
Gdy zmieniano bieg Wisły też do końca nikt nie znał skutków a jednak zdecydowano się na projekt z czasów królewskich ;-)
Już teraz jestem gotów zarezerwować sobie miejsce na pierwszy pasażerski rejs .
Nadrzędny Autor w-zetka Dodany 2019-09-18 21:43
A w Poznaniu, po wielkopolsku zmieniono spokojnie i pracowicie bieg odcinka Warty płynący przez miasto i nie było fajerwerków. O! :-) :-)
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-10-04 12:21
Stało się .
Dzisiaj podpisano umowy na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Nadrzędny - Autor amalian Dodany 2019-10-04 13:21
To się ktoś obłowi... Bursztynowych komnat powstanie na pęczki ;-) .
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-10-04 17:10
To powinno być jakieś dobro narodowe, raczej? Tylko czy nie wymarli mistrzowie którzy takie "skarby" wykonywali?
Nadrzędny - Autor W z K Dodany 2019-10-04 18:15

>czy nie wymarli mistrzowie którzy takie "skarby" wykonywali? <


Hmmm....... W PiS-ie są miszczowie co nie takie skarby potrafią robić......Już Ty się Kropku nie martw...... A po co się J. Kaczyński z łopatą na mierzeję wybierał? Ciekawe czy ktoś potem sprawdził  kieszenie :-))))))))))
Nadrzędny - Autor w-zetka Dodany 2019-10-07 21:09
A koszty przekopu wzrastają wobec planowanych. Jakoś w efekty gospodarcze nie wierzę. W prezent dla żeglarzy tak.
Nadrzędny Autor Kropek Dodany 2019-10-08 17:33

> Komisja Europejska interweniuje ws. przekopu Mierzi Wiślanej. Jej rzecznik twierdzi, że polskie władze nie zastosowały się do jej zaleceń i kontynuują prace bez przejścia "poprawnej drogi proceduralnej"


Czy taka komisja może decydować w Polskich sprawach?
A może polacy powinni się na to zgodzić i uznać że to w naszym interesie?
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-10-15 10:54
Może temat nie związany z wyborami, ale boję się że to była tylko obietnica. Teraz mimo wygranej czuję że ten rząd będzie się wycofywał ze swoich obietnic. A nie rozpoczęcie prac ziemnych i wodnych w sprawie przekopu nie napawa mnie optymizmem.
Osobiście bardzo popieram ten projekt. Nie wszystko należy oceniać w świetle zysku materialnego. Budując drogi też nie wiemy czy to przyniesie jakiś zysk. Bo jakim zyskiem jest większy ruch na drodze? Budowa wieży Eifla czy piramid w Egipcie też nie przyniosła zysku za życia budowniczych ;-)
I dlatego jeśli rozważa się i podejmuje dyskusję w temacie trzeba brać pod uwagę wiele aspektów. Nie tylko kasę. I nie można skreślać innych argumentów tylko dlatego ,że pomysł nie przyniesie zysku.
Jest już po wyborach i temat nie będzie napędzał przeciwników politycznych. Może to bardziej rozsądnie zostanie rozważone za i przeciw.
Mam nadzieje , ze Przekop Mierzei Wiślanej zostanie zrealizowany.
Nadrzędny - Autor marcin pasikonik Dodany 2019-10-17 08:22
Stadion Narodowy kosztował 2 miliardy złotych, a w przypadku przekopu mówimy o pieniądzach w granicach 600-800 milionów.Jednak trzeba zrozumieć mieszkańców, ekologów bo swoje racje też mają. Wycinka rozpoczęła się, mimo że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie wydała decyzji środowiskowej, a K E zwróciła się do polskiego rządu, by wstrzymał się jeszcze z rozpoczęciem inwestycji.Tak, więc wątpię by przekop nie doszedł do skutku.
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-10-17 10:47

> przypadku przekopu mówimy o pieniądzach w granicach 600-800 milionów.


Dzisiaj się mówi o dwukrotnie większych kosztach.
Wszędzie jest potrzeba kasy, a przy tych ilościach obietnic może się okazać , że brakuje na jakieś 500+ ?
I trzeba będzie z czegoś rezygnować. Oby to nie była lawina rezygnacji z obietnic.
Nadrzędny - Autor w-zetka Dodany 2019-10-18 09:24
A co z cofkami? Teraz Elbląg ma kłopoty, a jak będzie kanał, to pomysłodawca  siłą woli powstrzyma morze?
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-10-18 20:52
Cofki to nie problem bo przekop to śluza i tylko przy otwartych dwóch bramach byłaby bezpośrednia wymiana wody.
Ale dzisiaj wreszcie firma budująca śluzę weszła na teren budowy.
Może w 2020 roku zaliczę pierwszy rejs przez śluzę na Mierzei Wiślanej.
Nadrzędny - Autor marcin pasikonik Dodany 2019-10-21 07:55
Pewnie się uda. Jak wszystko pójdzie z planem.
Nadrzędny - Autor Kropek Dodany 2019-10-23 09:23
Tylko nie wiadomo tak do końca jaki był plan?
Nadrzędny - Autor lidian Dodany 2019-10-23 09:56
Pewnie ci co to robią, to plan mają.
Nadrzędny - Autor marcin pasikonik Dodany 2019-10-23 13:47
Jaki jest plan to pewnie nawet najstarsi górale nie wiedzą.
Nadrzędny - Autor siemaquore Dodany 2019-10-23 21:35
górale wiedza bo sie cieszą ze tunel już niedługo na zakopiance będzie ukończony i dudki jeszcze liczniej będą do nich wpadać a tak na marginesie to walałbym z sąsiadem żyć w pokoju niż kopać korytarz w swoim mieszkaniu cos tu nie pasuje tak odizolować sie od sąsiadów???
Nadrzędny - Autor marcin pasikonik Dodany 2019-10-24 07:43
To tunel przez zakopiankę przez Twój korytarz przechodzi....??? Z sąsiadem znak pokoju przekazać i będzie dobrze...
Nadrzędny Autor siemaquore Dodany 2019-11-01 21:02
dowcipny jesteś pasikonik przenośnie aluzje żaluzje nie uczyli na polskim? Po za tym w sumie chodzi o przekop mierzei  a tunel przy okazji to tyle !!!
Poprzedni wątek Następny wątek Wyżej Wątek ogólne / Kawiarenka / Żuławy, przekop Mierzei Wiślanej (1122 - wyświetleń)

Powered by mwForum 2.16.0 © 1999-2008 Markus Wichitill