Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) edukacja publiczna, w tym wychowanie przedszkolne jest zadaniem własnym gminny. Oznacza to, że gmina powinna swoim mieszkańcom umożliwić uczęszczanie dziecka do przedszkola.
Funkcjonują dwa rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu dot. kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych:
1. rozporządzenie Ministra Edukacji i Sporty z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach. (Dz.U. z 2005 r. Nr 19 poz. 166)
2. rozporządzenie Ministra Edukacji i Sporty z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. (Dz.U. z 2005 r. Nr 19 poz. 167)
Zgodnie z przepisami prawa dziecko niepełnosprawne może być objęte opieką w przedszkolu ogólnodostępnym, integracyjnym lub specjalnym. To jakiej, w jakim zakresie opieka powinna być zapewniona określa psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej w wydanym orzeczeniu do kształcenia specjalnego.
Ponadto każde przedszkole działa na podstawie statutu, w którym określone są cele i zadania, oczywiście wynikające z przepisów prawa, czy i jak organizowana jest opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi.