Są potencjalnie dwie drogi:
1) Istnieje coś takiego, jak „Tymczasowy Profil Zaufany” – ważny tylko 3 miesiące, ale nie wymaga żadnego osobistego stawiennictwa, o ile ktoś ma urządzenie z funkcją wideorozmowy i jest gotów przed kamerą tego urządzenia prezentować swój dowód osobisty. Więcej informacji tutaj:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jestZa jego pomocą można następnie założyć IKP – też z dostępem na 3 miesiące.
2) Druga droga to próba założenia stałego profilu zaufanego przy czym potwierdzenie odbywa się nie przez osobę niepełnosprawną osobiście, a przez
jej notarialnie potwierdzonego pełnomocnika. To znaczy przedstawiciel osoby niepełnosprawnej w punkcie potwierdzającym musi mieć
notarialnie poświadczone pełnomocnictwo do potwierdzenia Profilu Zaufanego dla tej osoby. Ponieważ notariusz może przyjechać do klienta, to pozwalałoby osobie niepełnosprawnej nie wychodzić z domu.
Problem z drogą numer 2 polega na tym, że nie jest opisana wprost w ustawie o Profilu Zaufanym, w związku z czym
niektóre punkty potwierdzające to akceptują, a inne nie. Na przykład urząd miasta Opola wyraźnie wymienia tę drogę potwierdzenia: 5.7) „W przypadku braku możliwości osobistego stawiennictwa w Punkcie Potwierdzania osoba składająca wniosek może wyznaczyć pełnomocnika, pełnomocnictwo musi być poświadczone notarialnie i zawierać zapis upoważniający do dokonania stosowanej czynności.” (
źródło), ale są też sygnały że inne urzędy tego robić nie chcą. W związku czym należałoby kontaktować się ze swoimi lokalnymi punktami potwierdzającymi Profil Zaufany i tam pytać, czy zaakceptują dowód przedstawiony nie osobiście, a przez osobę która będzie mieć notarialnie poświadczone pełnomocnictwo.