O bezzwrotną dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej może starać się osoba niepełnosprawna zarejestrowana w Urzędzie Pracy jako bezrobotna lub poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu
Wnioski o udzielenie dotacji składa się w jednostce organizacyjnej wyznaczonej przez starostę lub prezydenta miasta i zazwyczaj są to:
- Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie (PCPR);
- Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie (MOPR),
- Urzędy Pracy
właściwe ze względu na miejsce zarejestrowania ON.
Maksymalna pomoc nie może wynieść więcej niż 15-krotność przeciętnego wynagrodzenia. Jednak dokładna kwota zostanie określona w umowie zawartej ze starostą i będzie zależna od planowanej działalności i wnioskowanej kwoty, a także ilości środków finansowych, jakimi dysponuje Starostwo.
Rozpatrując wniosek starosta bierze pod uwagę:
- przewidywane efekty ekonomiczne;
- popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;
- kalkulacja wydatków na uruchomienie działalności w ramach wnioskowanych środków;
- uprawnienia i kwalifikacje wnioskodawcy;
- wysokość środków własnych wnioskodawcy;
- wysokość posiadanych środków PFRON jakie rada powiatu przeznaczyła na jednorazową pomoc na rozpoczęcie działalności w danym roku.
Krok po kroku:
1. Osoba z niepełnosprawnością składa wniosek w jednostce organizacyjnej wyznaczonej przez starostę (MOPR, PCPR,UP) Wzór wniosku jest w załączniku do rozporządzenia.
2. Starosta sprawdza wniosek pod względem formalnym i rachunkowym. Ma na to 30 dni. Jeśli wniosek nie spełnia wymogów, to Starosta wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie maksymalnie 14 dni od otrzymania wniosku.
Jeśli spełnia wymogi, to:
3. Starosta pisemnie informuje osobę zainteresowaną o swojej decyzji (w ciągu 30 dni), o ile rada powiatu podjęła do tego czasu uchwałę o puli środków do rozdysponowania
4. Jeśli Starosta podejmie pozytywną decyzję, zaprasza wnioskującego na negocjacje. Jeśli podejmie decyzję na nie sporządza uzasadnienie. Negocjacje powinny zakończyć się do 14 dni od doręczenia wezwania-zaproszenia.
5. Po kolejnych 14 dniach Starosta podpisuje umowę z Osobą z Niepełnosprawnością. Umowa zawiera m.in. zobowiązanie Osoby z Niepełnosprawnością do prowadzenia firmy przez min. 24 miesiące oraz do zabezpieczenia finansowego.
6. Po przedstawieniu przez wnioskodawcę odpowiednio (najpóźniej w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy):
- zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej ;
- odpisu z KRS;
- kopii koncesji , zezwolenia lub zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej;
- kopię decyzji Prezesa KRUS o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników;
- zobowiązania spółdzielni do przyjęcia wkładu przez wnioskodawcę
Starosta przesyła środki na rachunek bankowy, w terminie do 14 dni.
Jeżeli ON nie złoży wymaganych dokumentów musi zwrócić pieniądze wraz z odsetkami naliczonymi od dnia ich otrzymania w wysokości jak dla zaległości podatkowych. Musi to zrobić w ciągu 3 miesięcy od otrzymania wezwania do zapłaty .